expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>
Powered By Blogger

13‏/08‏/2011

تخاريف العقل الظاهر " كلام فاضي"

أنا مقتنعة بان الحلول  السليمة للامور: ما هي الا مجموعة من الافكار لاكتر من انسان مخلوطة ببعضها، بتدينا فكرة او رأي او مبدأ، يطلق عليه مفهوم "حل" في حالة واحدة بس و هي ان يتفك بيه شفرة مشكلة معينة ...

بعيداً عن نوعية المشاكل اللي احنا دايمأ بنواجهها ... بس الإلتزام على مبدأ واحد في حد ذاته مشكلة !!!  اكيد مش معنى الكلام ان احنا نغير مبادئنا كل ست ساعات، بل على العكس ... لما تلاقي الناس واقفة فطريقك يبقى انت اكيد بتتقدم للاحسن و هما أصحاب العثرات اللي بتقابلها.

محاولة تقدم الانسان للاحسن أصلها احلام بيتمنى يحققها طبقاً لمبادئه و أرائه و أفكاره .. الانسان ممكن يعيش و يموت عشان حاجة بيتمنى يوصلها ... يمكن يكون الاستقلال او التطور .. الحرية او العلم .. حتى الاستقرار، احلامنا هي رصيدنا الحقيقي في بنك الحياه .. على أد الرصيد ده ــ على أد قوتك في انك تعيش قصة كل اصلها نسج من خيالك.

إمتلاكك لحلمك و تمسكك بيه هو أول مبدأ لتحقيقه ... أحلامنا ممكن تتعلق بشخصنا ــ  ارتباطها بينا فردي، بتبقى بسيطة اوي فمبادئها بس فعلا الصعوبة في تنفيذها ؛ لأن الدافع الوحيد لتنفيذها مبادئ شخصية و مفيش حاجة تشجعك غير عقلك.

إنما الاحلام المشتركة و اللي ما بتتحققش من غير تعاون بتكون عاملة زي قوائم البيت، اللي أكيد هايتشرخ او يتهد لو ماكانتش القوائم دي قوية كفاية و ساعتها يبقى مفيش حلم من الأساس، الحلم ده ممكن يكون : شركة او اختراع .. مشروع جواز، او يمكن رحلة.
في كل حاجة بنشوفها فحياتنا ما ينفعش نستغنى عن الحلم الفردي او المشترك لأنه بيتنافى مع مبدأ "دايرة الحياه"





ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق